niedziela, 14 września 2014

Tort orzechowy z masą kawową

Pomału zaczyna się sezon na orzechy... choć nie są one jeszcze dobre do zrobienia z nich ciast, ale dały mi natchnienie, żeby użyć tych zeszłorocznych ;)

Do ciasta miałam ok. 300 g łuskanych orzechów włoskich. Większość z nich zmieliłam do biszkoptu i na posypanie całego tortu, resztę zostawiłam na udekorowanie.

Składniki:

Biszkopt:
  • 5 jajek
  • 1 szklanka cukru
  • 1 szklanka mąki
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 szklanka zmielonych orzechów
Białka oddzielamy od zółtek. Do żółtek dodajemy cukier i miksujemy kilka minut aż do "białości" na jednolitą masę. Białka ubijamy na sztywną pianę (pamiętajmy, żeby miska w której ubiajmy białka nie była mokra, wtedy białka nam się nie ubiją). Mąkę łączymy z proszkiem. Do masy z żółtek dodajemy na przemian po trochę ubitych białkek i mąki z proszkiem. Cały czas delikatnie, ale dokładnie mieszając drewnianą łyżką. Róbmy to okrężnymi ruchami, od spodu ku górze. Kiedy uzyskamy jednolitą, puszystą masę, wsypujemy pomału zmielone orzechy i nadal mieszamy. Gotową masę przelewamy do tortownicy. Wcześniej jej spód wyłóżmy papierem.

Wkładamy do nagrzanego piekarnika do 180°C na ok. 40 min. Pieczemy bez termoobiegu!
Po upieczeniu zostawiamy biszkopt w piekarniku do ostygnięcia.

Masa kawowa:
  • 400 g masła
  • 1 czubata łyżka kawy rozpuszczalnej
  • 2 łyżki gorącej wody
  • ok. 4 łyżki cukru pudru
Masło miksujemy. Kawę rozpuszczamy w gorącej wodzie. Gotowy płyn dodajemy do masła i miksujemy razem. Na koniec dodajemy cukier puder. Wszystko razem miksujemy do powstania puszystej masy.

Biszkopt dzielimy na 3 części. Na każdą warstwę dajemy po 3 łyżki masy. Smarujemy cały tort równomiernie masą i posypujemy zmielonymi orzechami.

Dekorujemy według uznania. Ja użyłam śmietanki 30 % (ubiłam 125 ml śmietanki z łyżką cukru pudru) oraz całe orzechy.

Smacznego!

4 komentarze:

  1. Mniam! 5 minut temu skończyłam obiad a znowu zrobiłam się głodna...

    OdpowiedzUsuń
  2. Omg boski tort, z orzechami i prawdziwym kremem maślanym... Kocham takie słodkości :) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń